گلدان ارکیده و خصوصیاتی که هنگام خرید باید به آن دقت کنید

گلدان ارکیده

ارکیده ها گیاهانی حساس هستند که باید نازشان را بکشید. آنها شرایط خاصی را برای رشد دوست دارند از جمله تهویه اطراف ریشه، فضای گسترش ریشه ها و گلدان ها. اگر گیاه خوشبختی می خواهید داشته باشید گلدان مناسبی را برای ارکیده انتخاب کنید.

با وجود تعداد زیادی از تنوع گلدان در بازار، تلاش برای تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه برای شما در حالی که متناسب با واریته گل ارکیده شما باشد بسیار سخت است.

مزیت استفاده از گلدان مخصوص ارکیده تأمین نیازهای مراقبت از ارکیده و در نتیجه داشتن ارکیده سالم و شکوفا است. اگر ارکیده ای از نور یا گردش هوا در یک گلدان استاندارد محروم باشد، مسلما ضعیف شده و چهره شاداب و سلامتی نخواهد داشت. انتخاب گلدان ارکیده آنقدر برای سلامتی ارکیده مفید است که حتی می تواند اثری همانند احیای یک گیاهی که قبلاً در تقلا بوده است را داشته باشد. چند فاکتور مهم در انتخاب گلدان مناسب را در زیر ذکر می کنیم.

ارکیده

تهویه

بدون تهویه مناسب در اطراف ریشه ها، یک ارکیده می تواند خفه شود و در نهایت بمیرد. ریشه های ارکیده به جریان هوا احتیاج دارند زیرا به آنها کمک می کند تا سالم بمانند و به آنها امکان جذب رطوبت و مواد مغذی را می دهد. یک گلدان با تهویه مناسب هوا، باعث می شود که محیط رشد سریعتر خشک شود، این ویژگی خوب است زیرا ارکیده ها رطوبت زیادی را دوست ندارند.

گلدان های پلاستیکی و سفالی گاها برای ارکیده ها گزینه مناسبی هستند. البته بهتر است گلدان هایی انتخاب کنید که سوراخ های کوچکتری داشته باشند تا محیط رشد شما نشت نکند.

شفافیت

ارکیده ها دوست دارند که نور آفتاب روی ریشه هایشان بتابد، به همین دلیل است که هنگام خرید ارکیده، اغلب متوجه می شوید که در گلدان پلاستیکی شفاف عرضه می شود. اگر یک گلدان شفاف می خواهید، انتخاب شما محدود به گلدان های ساخته شده از پلاستیک یا شیشه خواهید شد، اما گلدان های شفاف واقعاً می توانند به رشد ارکیده شما کمک کنند.

گلدان شفاف و همچنین امکان بهره مندی ریشه از نور خورشید مزایای دیگری نیز دارد. اگر ریشه ها را ببینید، می توانید سلامتی آنها را بررسی کنید و به سرعت مشکلات را شناسایی و حل کنید.

زهکشی

به دنبال یک گلدان ارکیده ای باشید که دارای بسیاری از سوراخ های کوچک زهکشی در پایین آن باشد. یک گلدان ارکیده عالی حتی ممکن است در کناره های ظرف سوراخ داشته باشد. این سوراخ های دیواره جانبی باعث تخلیه آب می شوند و حرکت هوا را در اطراف سیستم ریشه گیاه ترغیب می کنند. حرکت هوا در اطراف سیستم ریشه یک گیاه تلفیقی از باد و نسیمی است که به طور مداوم در اطراف سیستم ریشه ارکیده در طبیعت جریان می یابد. حفره های زهکشی کنار ظرف ضروری نیستند، اما ویژگی منحصر به فردی برای گلدان ارکیده هستند.

کیفیت

گلدان های با کیفیت خوب در طیف وسیعی از قیمت ها در دسترس هستند. برای اطمینان از تهیه گلدان با کیفیت، نظرات افرادی را که از این محصول استفاده کرده اند را جویا شوید.

شیشه و پلاستیک شفاف شفاف هستند، به راحتی می توانید ریشه گل ارکیده خود را ببینید. با این وجود شیشه گران تر، سنگین تر و سخت تر نسبت به گلدان پلیمری تهویه هوا را ایجاد می کند. گلدان های توری نیز از مش پلاستیکی ساخته شده اند. استفاده از آنها آسان، ارزان است اما شیک نیستند. گلدان های سفالی و چوبی سازگار با محیط زیست هستند و به راحتی آویزان می شوند تا تهویه ایجاد کنند اما مناسب ترین گزینه ها نیستند. سرامیک زیبایی زیادی به ارکیده های شما می بخشد اما تهویه آن برای ریشه سنگین و سخت است.

اندازه

ارکیده در محل های تنگ بهتر رشد می کند. هنگام انتخاب گلدان جدید برای گل ارکیده، به دنبال گلدان ارکیده ای باشید که کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد. در نهایت گلدان باید تقریباً به همان اندازه توده درهم ریشه باشد.

 

سفالی انتخاب کنیم یا پلاستیک؟

گلدان 6 ارکیده

Terra-Cotta گلدان سفالی به دلیل متخلخل بودن باعث می شود هوا و آب آزادانه از دیواره این گلدان های سنگ مانند عبور کند.

گلدان های پلاستیکی سبک، تقریباً غیر قابل تخریب و ارزان قیمت، در هر شک ، اندازه و رنگی موجود هستند. هنگام انتخاب گلدان پلی اتیلنی ارکیده، حتماً گلدانی را انتخاب کنید که دارای تعداد زیادی سوراخ تخلیه باشد.

گلدان های پلاستیکی شفاف مورد پسند برخی از تولیدکنندگان ارکیده هستند. در طبیعت ریشه های ارکیده اغلب در معرض نور قرار می گیرند. گلدان های پلاستیکی شفاف از این شرایط تقلید می کنند. یک گلدان شفاف پلاستیکی باعث می شود قبل از آبیاری به راحتی رطوبت محیط گلدان را مشاهده کنید.

گلدان های سرامیکی که با لعاب یا آثار هنری رنگارنگ تزئین شده اند، به هر اتاق زیبایی خاصی می بخشند. اگر ظرف سرامیکی مجهز به زهکشی نیست، ارکیده را در یک گلدان ساده پلاستیکی بکارید و ظرف کاشته شده را درون گلدان سرامیکی قرار دهید. هنگام آبیاری، ارکیده را از گلدان سرامیکی خارج کنید تا آب اضافی آن تخلیه شود.

 

از مباحث بالا می توان نتیجه گرفت که برای انتخاب گلدان برای ارکیده مواردی نظیر تهویه، زهکش، دوام، طراحی گلدان و جنس گلدان همگی در انتخاب شما تاثیرگذار هستند.

بسته به نوع علاقه، هزینه، زیبایی و غیره می توانید گلدان موردنظرتان را انتخاب کنید.

پیشنهاد میکنیم پیش از خرید گلدان پلاستیکی مزایا و معایب آن را مطلع شوید. همچنین برای خرید گلدان به سایت ما سربزنید و نمونه کارهای ما را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *