ضدعفونی گلدان ها فقط با انجام چند مرحله ساده

ضد عفونی گلدان

ممکن است شما بخواهید از گلدان هایی که در انباری یا گوشه ای از حیاط منزلتان نگهداری کرده اید، دوباره استفاده کنید. اما اصلا کار درستی نیست که گلدان ها را با همان وضعیتی که دارند مجددا استفاده کنید. باکتری ها باعث افزایش رسوبات معدنی و سایر آلودگی های موجود در گلدان ها می شوند و سپس به راحتی به خاک یا گیاه جدید منتقل می شوند. حتما توصیه می کنیم که قبل از استفاده مجدد آنها را خوب بشویید و کاملا ضدعفونی کنید تا از انتقال هر نوع آلودگی و بیماری به گیاه جلوگیری کنید.

تصور نکنید که ضدعفونی گلدان کار دشوار و پیچیده ای است با انجام چند مرحله ساده شما به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید.

 

شستشو و ضدعفونی گلدان پلاستیکی

مرحله ۱: خیساندن در صابون

آبکشی گلدان
Person washing dirty plastic plant pots in soapy water

بعد از اینکه خاک خشک را از گلدان خارج کردید، سینک ظرفشویی یا یک تشت بزرگ را با آب گرم پر کنید. مقداری صابون مایع را داخل آن بریزید.

هر اندازه گلدان کثیف را در این محلول غوطه ور کنید. سعی کنید گلدان ها را از هم جدا کنید تا خوب به مواد آغشته شوند. از قرار دادن تعداد زیادی گلدان داخل یک تشت کوچک خودداری کنید.

بگذارید گلدان های شما تا جایی که می توانند خوب خیس بخورند، حتی برای یک شب!

استفاده از مخلوط آب گرم و صابون برای شستن گلدان ها سبب می شود که آلودگی ها و باکتری ها به خوبی پاک شوند.

مرحله ۲: اسکراب دستی

خیساندن باید بیشتر آلودگی را از بین ببرد، اما به دنبال کلوخه های لجباز یا رسوبات معدنی باشید. اینها را با یک مسواک تمیز یا مسواک قدیمی تمیز کنید.

مرحله ۳: شستشوی گلدان

خوب گلدان های پلاستیکی را بشویید. آب کثیف را تخلیه کنید و با آب به خوبی آبکشی کنید. اطمینان حاصل کنید که اثر از مواد شوینده روی گلدان باقی نمانده باشد، چراکه باعث می شود ریشه گیاه شما تضعیف شود.

 

مرحله ۴: در مواد ضدعفونی کننده (سفید کننده) بخیسانید

گلدان تمیز

وقتی گلدان های خود را تمیز کردید، زمان ضدعفونی کردن فرامی رسد. انجام این مرحله باعث می شود که اطمینان حاصل کنید هیچ میکروبی از خاکهای از قبل چسبیده  به گلدان های شما زنده نخواهند ماند.

برای ضدعفونی گلدان ها به محلول ۶۰۰ PPM (بخش در میلیون) کلر آزاد نیاز دارید که از هیپوکلریت سدیم، یا همان ماده سفید کننده خانگی بدست می آید. سفید کننده خانگی شما باید دارای ۲۵/۸ درصد هیپوکلریت سدیم باشد. به اندازه لازم سفید کننده اضافه کنید، همه گلدان ها را در اطراف بچرخانید، مطمئن شوید که آب ضد عفونی کننده می تواند به تمام سطوح گلدان ها برسد و گلدان های خود را به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید.

برای تهیه محلول ضد عفونی کننده ۶۰۰ PPM ، دو قاشق غذاخوری سفید کننده ۸٫۲۵٪ را به یک گالن آب اضافه کنید.

در پایان گلدان ها را برای مدت کوتاهی در زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. این یک راه عالی برای پاکسازی طبیعی هر گونه باکتری است. نور خورشید یک ضدعفونی کننده طبیعی است.

 

شستشو و ضدعفونی گلدان سفالی تنها با سه حرکت

ضدعفونی کزدن

 

 

یکی از مزایای استفاده از گلدان های سفالی این است که آنها آب را از خاک جذب می کنند و از آبیاری بیش از حد گیاهان جلوگیری می کنند.

گلدانهای سفالی همچنین کودها، نمک ها و سایر مواد شیمیایی را که معمولاً در آب لوله کشی وجود دارند، جذب می کنند.

با گذشت زمان این نمک ها و مواد شیمیایی جمع شده و بقایای سفید پوستی یا گچی روی گلدان های سفالی ایجاد می کنند. برای جلوگیری از این امر توصیه می کنم از آب باران به جای آب لوله کشی برای آبیاری استفاده کنید.

همچنین از کودهای شیمیایی صرف نظر کرده و به جای آن از کود آلی استفاده کنید، یا محلول کمپوست آلی را امتحان کنید.

استفاده از آب باران و کودهای آلی برای گیاهان شما بسیار سالم تر هستند، در عین حال برای محیط زیست نیز بهتراند.

 

مراحل شستشو جهت ضدعفونی گلدان سفالی

مرحله ۱: هرگونه آلودگی سست را از گلدان پاک کنید. از برس گلدان برای پاک کردن هرچه بیشتر آلودگی گلدان سفالی استفاده کنید.

مرحله ۲: گلدان های سفالی را در محلول آب و سرکه خیس کنید.

در حالت ایده آل برای هر ۴-۳ فنجان آب از ۱ فنجان سرکه سفید (۵٪ اسیدیته) استفاده کنید. هرچه سرکه کمتری در آب استفاده کنید مدت زمان بیشتری برای خیساندن گلدان ها احتیاج دارید. گلدان های سفالی را کاملاً در محلول غوطه ور کنید.

خیساندن گلدان ها در سرکه باعث از بین رفتن کربنات کلسیم می شود. چراکه کلسیم قلیایی و سرکه اسید است و آن را در خود حل می کند و از بین می برد.

مرحله ۳: گلدان ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. این کار به ضدعفونی شدن گلدان ها و تمیز کردن آنها کمک می کند.

اگر ماشین ظرفشویی ندارید، می توانید گلدان ها را در آب و صابون بشویید.

اگر گلدان های باغی سفالی بزرگ دارید که برای غرق شدن در وان آب، سطل یا سینک ظرفشویی خیلی بزرگ هستند، نگران نباشید! هنوز هم می توانید از این روش استفاده کنید. هر بار نصفی از گلدان را خیس کنید.

 

 

احیای گلدان های قدیمی فقط با چند مرحله ساده

تفاوت گلدان پلاستیکی و سفالی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *