برای انتخاب گلدان توت فرنگی به چه نکاتی دقت می کنید؟

گلدان توت فرنگی

پرورش توت فرنگی در گلدان سرگرم کننده و بسیار سودآور است. ممکن است از این که توت فرنگی داخل گلدان پرورش دهید و در شرایط مناسب برداشت کنید، شگفت زده شوید!

توت فرنگی به راحتی رشد می کند و در گلدان به خوبی به عمل می آید، به شرطی که به آنها خاک غنی و حاصلخیز و موقعیت آفتابی بدهید. گیاه توت فرنگی فضای بسیار کمی را اشغال می کند و می تواند به راحتی در بالکن یا حیاط قرار بگیرد. به همین خاطر در فضاهای بسیار کوچک هم شما می توانید در گلدان توت فرنگی دست به پرورش آن بزنید.

یکی از مزایای رشد توت فرنگی در گلدان این است که میوه رسیده روی زمین نمی افتد، بنابراین کمتر احتمال دارد که گلی شود یا توسط حلزون ها و سایر آفات خورده شود. همچنین می توانید شرایط دقیقی را که گیاه دوست دارد به آن بدهید. آنها را به زیر نور خورشید منتقل کنید تا میوه ها برسند. یا گیاه را می توان در زمستان تحت پوشش قرار داد تا محصول زودتر برسد.

به خاطر داشته باشید که هر نوع گلدانی را که انتخاب می کنید، باید توت فرنگی های خود را مرتب آبیاری کنید تا هیدراته بماند. همچنین تغذیه توت فرنگی به طور هفتگی با کود پتاسیم بالا در طول فصل رشد، برای اطمینان از داشتن محصول خوب مهم است.

انواع گلدان توت فرنگی

وقتی تصمیم می گیرید توت فرنگی بکارید، بسیار مهم است که بدانید چقدر فضا دارید و چه گلدانی برای شما کاربرد دارد. اگر فضا محدود باشد، شاید بهتر باشد کاشت عمودی را انتخاب کنید یا از یک آویز دیواری برای کاشت استفاده نمایید.

توت فرنگی

گلدان توت فرنگی سرامیکی

اغلب برای استفاده در حیاط، بالکن یا جایی که به احتمال زیاد مایل به حرکت دادن گلدان توتف فرنگی هستید، ترجیح داده می شوند.

گلدان های سرامیکی می توانند آب را حفظ کنند و آنها انتخاب بهتری برای رشد گیاهان توت فرنگی هستند. این گلدان ها در اندازه ها، اشکال و رنگ های مختلف وجود دارند و هزینه بیشتری نسبت به گلدان های سفالی هم دارند.

هنگام خرید گلدان های سرامیکی، مطمئن شوید که گلدان هایی با سوراخ زهکشی مناسب در قسمت پایین را انتخاب کرده اید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

گلدان سفالی

گلدان های سفالی با پایه خاک رس معمولاً دارای رنگ قهوه ای-نارنجی و نسبتاً ارزان هستند. این گلدان های جذاب در صورت نگهداری مناسب سالها دوام می آورند. هنگام پرورش توت فرنگی در گلدان های سفالی، به دلیل متخلخل بودن باید آنها را بیشتر آبیاری کنید.

گلدان های سفالی بدون لعاب تمایل به جذب رطوبت خاک دارند که از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند، اما شما باید خاک را بیشتر آبیاری کنید.

گلدان های سفالی لعابدار بیشتر تزئینی هستند و می توانند به عنوان گلدان های عمودی درست مانند گلدان های پلاستیکی استفاده شوند. تنها نقطه ضعف این گلدان ها وزن بالای آنها است. اگر آنها را به حال خود رها کنید، بدیهی است که آنها مستعد خرد شدن هستند.

اگر از گلدان سفالی استفاده می کنید، حتماً قبل از کاشت گلدان را حداقل یک ساعت در آب قرار دهید. در غیر این صورت گلدان های سفالی می توانند تمام رطوبت خاک را جذب کرده و گیاه را تشنه و خشک بگذارند.

گلدان پلاستیکی

گلدان پلاستیکی

گلدان پلیمری دارای مزیت سبک بودن است، اما مزیت آن می تواند پاشنه آشیل آن باشد. گلدان های پلاستیکی ممکن است در دراز مدت بشکنند. ظروف پلاستیکی رطوبت را بسیار بهتر از گلدان های سفالی و سرامیکی حفظ می کنند. به خاطر داشته باشید که اگر گلدان پلی اتیلنی با خاک سبک پر شود تمام منافذ خاک پر می شوند. برای جلوگیری از این امر، برای ثبات بیشتر قسمت زیرین را با چند سنگریزه پر کنید.

 

 

 

گلدان طبقاتی

گلدان طبقاتی کاشت توت فرنگی

گلدان کاشت طبقاتی توت فرنگی یک راه حل متحرک برای نگه داشتن گیاهان شما از سطح زمین و محافظت از آفات است. این گلدان ها فضای کمی را اشغال می کنند و اغلب می توانند با استفاده از یک سیستم مدولار به صورت عمودی روی هم چیده شوند.

این ظروف کاشت نیازهای خاکی گیاه را تامین می کنند و می توان آنها را به راحتی با آبیاری قطره ای آبیاری کرد. در صورت کمبود فضا، این توت فرنگی ها را در طبقات پرورش دهید. برخی از آنها می توانند تا ۱۰۰ گیاه را در خود جای دهند!

 

گلدان آویزان

کاشت در گلدان های آویزان می تواند راه جدیدی را برای نصب چند گیاه دیگر باز کند. شما به سادگی آنها را از سقف آویزان کنید یا برخی از انواع را می توانید به دیوار آویزان کنید.

نکته جالب در مورد آویزان کردن توت فرنگی این است که آنها را روی دیوارهای جنوبی یا غربی قرار دهید تا حداکثر نور خورشید را در طول روز جذب کند.

فقط باید به منبع آب توجه داشته باشید زیرا توت فرنگی و سایر میوه ها در فصل زراعت به آب زیادی احتیاج دارند و بسیاری از ظروف کاشت آویزان می توانند دارای جیب های سولفور باشند که در صورت بی توجهی مستعد خشک شدن هستند. بنابراین مرتباً آب دهید.

 

گلدان کاشت عمودی توت فرنگی

گلدان عمودی

یکی دیگر از گزینه های عالی برای صرفه جویی در فضا همین ظروف کاشت عمودی هستند. در واقع ایده آل برای جلوگیری از پوسیدگی میوه، آسیب آفات و به حداکثر رساندن عملکرد میوه از یک فضای نسبتاً کوچک هستند.

این گلدان ها مناسب برای پرورش توت فرنگی در محیط داخلی و خارجی هستند. شما می توانید آنها را بین ۳ تا ۷ طبقه بکارید و در برخی از مدلها، می توانید کاشت های جداگانه را در چارچوب بچرخانید یا جابجا کنید که در بسیاری از مواقع بسیار کارآمد هستند.

مراقبت از توت فرنگی در گلدان

هر زمان که خاک کمپوست خشک شد باید با آبیاری، مرطوب نگه داشته شود. هنگام آبیاری سعی کنید رطوبتی روی برگ ها باقی نماند تا از بیماری های قارچی جلوگیری کرده و میوه ها خراب نشوند. اگر می توانید برگ ها را با دقت بلند کنید تا آب از روی آنها پایین بریزد. گیاهان نیز باید به محض ظاهر شدن اولین گلها از تغذیه منظم با پتاسیم مایع بالا برخوردار شوند.

 

در پایان باید بگوییم که پرورش توت فرنگی در هر گلدانی تقریبا آسان و سرگرم کننده است. اگر تا به حال توت فرنگی پرورش نداده اید این کار را با یکی از گلدان هایی که ترجیح می دهید، شروع کنید. از نتیجه کار برامون حتما بنویسید. ما منتظر نظرات و تجربه های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *