۳ + ۹ فاکتور مهم در خرید گلدان که به کارتان می آید

گلدان

خرید گلدان همیشه کار ساده ای نیست. انواع مختلفی از گلدان ها با متریال های مختلف در بازار وجود دارند که همواره انتخاب شما را برای خرید به چالش می کشند و همچنین این واقعیت وجود دارد که برخی از گلدان ها اصلا استاندارد نیستند و شاید شما از این موضوع معطلع نباشید.

زهکشی، تخلخل و وزن سه عامل مهم در انتخاب یک گلدان هستند که به شرح این سه عامل مهم می پردازیم.

اطمینان حاصل کنید که گلدان انتخابی دارای زهکشی است

زهکش

تقریبا زهکشی برای هر گیاهی ضروری است. گیاهان سالم نه تنها به فضای رشد نیاز دارند ، بلکه به اکسیژن کافی برای ریشه ها نیز احتیاج دارند. آب اضافی باید بتواند فرار کند وگرنه گیاهان غرق می شوند. در اصل گیاهان در گلدان بیشتر از آب جمع شده در قسمت پایینی گلدان از بین می روند. وقتی آب، سوراخ های هوای مورد نیاز برای رشد ریشه را پر کند، گیاه به سرعت می میرد. به همین علت مطمئن شوید که ظرفی که استفاده می کنید سوراخ تخلیه دارد. گلدان ها باید سوراخ های زهکشی داشته باشند تا آب باران وارد گلدان شود و آزادانه جریان داشته باشد.

تخلخل را در نظر بگیرید

ظروف متخلخل مانند ظروف ساخته شده از سفال یا خاک رس لعاب دار و سایر مواد طبیعی اجازه می دهند تا رطوبت و هوا از طریق آنها حرکت کند.

آنها اجازه می دهند هوا در اطراف ریشه گیاهان گردش کند.

با تبخیر رطوبت از کنار گلدان، خاک را خنک کرده و به کشیدن آب اضافی کمک کرده و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند.

اما چه معایبی دارند؟

این گلدان ها با سرعت بیشتری خشک می شوند (به خصوص در معرض آفتاب کامل) و همچنین خاک گلدان نیز خشک می شود.

اگر به طور منظم آبیاری نشوند، می توانند منجر به استرس یا مرگ گیاه شود.

این گلدان ها بیشتر از مواد غیر متخلخل مانند سرامیک و پلاستیک به آبیاری نیاز دارند.

وزن گلدان یک فاکتور مهم

خاک مرطوب بسیار سنگین است. اگر یک گلدان سنگین نیز انتخاب کنید، این کار جابجایی آن را دشوارتر می کند. توصیه می شود وزن کل (خاک + گلدان + گیاهان + آب) را در نظر بگیرید. اگر در بالکن یا روف گاردن قصد قرار دادن گلدان ها را دارید این مسئله بسیار حائز اهمیت است. شاید لازم باشد با یک مهندس مشورت کنید تا بفهمید آیا ظرفیت سازه توانایی تحمل وزن اضافی را دارد یا خیر.

اگر تغییر منظم فضای باغ و باغچه شما به طور منظم انجام می گیرد، قبل از کاشت حتما به وزن گلدان هایی که انتخاب می کنید توجه کنید.

اگر احساس می کنید که گلدان هایتان ممکن است در موقعیت باد یا در معرض ناپایداری قرار بگیرند، پس حتما موقع خرید گلدان یک ظرف سنگین گزینه مناسب تری برای گیاهان بلند و سنگین شما می باشد. یک گلدان محکم می تواند خطر وزش باد را کاهش دهد.

 

۹ فاکتور دیگری که باید در هنگام انتخاب یک گلدان در نظر بگیرید

فکتور خرید گلدان

  1. زیبایی شناسی: رنگ ، شکل ، اندازه و ارزش زینتی
  2. هزینه و زمان: بسته به بودجه و زمان خود، ممکن است ترجیح دهید به جای خرید گلدان جدید از گلدان های قدیمی مجددا استفاده کنید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از ظروف یا گلدان های مورد علاقه خود استفاده مجدد کنند تا هزینه های خود را مدیدزیت کنند.
  3.  امنیت غذایی: برخی از مواد مانند پلاستیک و فلز می توانند مواد شیمیایی را به داخل خاک منتقل کنند. بنابراین اگر قصد پرورش مواد خوراکی را دارید ممکن است مایل باشید ظروف خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
  1. تعمیر و نگهداری: اگر گلدان هایی میخواهید که نیاز به نگهداری کمتری داشته باشند، موادی را انتخاب کنید که به ندرت نیاز به رسیدگی داشته باشند مانند چوب.
  1. ماندگاری: طول عمر به کیفیت و نوع مواد استفاده شده و محل قرارگیری گلدان بستگی دارد. به این فکر کنید که آیا فقط به یک ظرف موقت احتیاج دارید یا گلدانی که ماندگاری بیشتری داشته باشد. گلدان های با دوام تر ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشند اما ارزش هزینه کردن را دارند.
  2. خصوصیات عایق بودن: سرعت گرم یا سرد شدن گلدان می تواند نقش مهمی در انتخاب گلدان داشته باشد. در هوای خنک، گلدان با ویژگی های حرارتی خوب و به رنگ تیره را برای جذب گرما در نظر بگیرید. این ممکن است یک مزیت برای محافظت از ریشه های آسیب پذیر در برابر سرما باشد و با گرمتر نگه داشتن خاک برای مدت طولانی به افزایش فصل رشد کمک کند. در هوای گرم، ظروف متراکم مانند جعبه های پلی استایرن (polystyrene) به ایجاد یک بافر در برابر گرما کمک می کنند.
  3. مسائل زیست محیطی: ایمنی، پایداری و مواد به کار رفته در ساخت گلدان. اگر مطمئن نیستید که مواد به کار رفته در یک محصول بی خطر هستند یا به محیط زیست آسیب می زنند از فروشنده یا شرکت سازنده در این خصوص سوال کنید.
  1. قابل حمل بودن: اگر تصور می کنید که بعید است آن را جابجا کنید گلدان سنگین تری را انتخاب می کنید. گلدان های با وزن سبک برای فضای های داخلی مانند خانه و محل کار مناسب هستند. چراکه شاید لازم باشد از آن ها در برابر آب و هوا یا آفات محافظت کنید.
  2. محل خرید گلدان: تأثیر حمل و نقل و فرآیندهای تولید را در تصمیم خود در نظر بگیرید. هرچه یک گلدان از محل تولید خود دورتر باشد، تأثیر آن بر محیط بیشتر می شود. حمل و نقل شامل استفاده از نفت است که به آلودگی و اثر گلخانه ای کمک می کند و منابع تجدید ناپذیر را تخلیه می کند.

خلاصه کلام

به طور خلاصه می توان گفت هنگام انتخاب گلدان برای گیاهان، شما گزینه های بیشماری پیش رو دارید. زهکشی و اندازه مناسب گلدان، برای سیستم ریشه گیاه دو مورد مهم هستند. همچنین متریال به کار برده شده در ساخت گلدان نیز اهمیت ویژه ای دارد.

در هنگام انتخاب گلدان، اگر نیاز به جابجایی آن دارید به وزن آن توجه کنید. البته که توجه به رنگ و شکل را فراموش نمی کنید.

همچنین قبل از خرید گلدان به قطر آن و میزان کاشت لازم برای گیاه خود توجه کنید. قطر یک گلدان گل جدید باید ۵-۳ سانتی متر بزرگتر از گلدانی باشد که گیاه در حال حاضر در آن کاشته شده است.

 

به یاد داشته باشید اگر به هر دلیلی از خرید گلدان صرف نظر کردید و خواستید گلدان های قبلیتان را دوباره استفاده کنید، حتما آنها را قبل استفاده ضد عفونی کنید. روش های ضدعفونی رو هم ما براتون توضیح داده ایم.

2 دیدگاه برای “۳ + ۹ فاکتور مهم در خرید گلدان که به کارتان می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *