نحوه رشد و مراقبت از گل هویا

نحوه رشد و پرورش گلدان هویا _ مهیارپلاست

هویا گیاه آپارتمانی بسیار محبوبی است. گیاه هویا (Hoya) از راسته گل سپاسی سانان (Gentianales) است که به نام‌های پیچ مومی، شمعی، گل چینی (Porcelain Flower) و گیاه مومی (Wax Plant یا Wax Vine یا Wax Flower) نیز مشهور است. این گیاه دنباله دار جذاب با برگ های ضخیم و مومی شکل و پیچک های بلند مشخص می شود. این گیاه آویزان نمای خارق العاده ای می سازد و همچنین می تواند به راحتی از پرده ها و میله ها به صورت رونده بالا برود. هویا به طور طبیعی مواد مغذی و رطوبت را از هوا می کشد و برگ های ضخیم آن مانند ساکولنت ها آب را در خود نگه می دارد. این امر باعث می شود آنها نسبت به کم آبی مقاوم باشند و به طور کلی مراقبت از آنها نسبتاً آسان است.

گونه‌های بسیار محبوب گیاه هویا شامل Hoya Carnosa، Hoya Obovata، Hoya Australis، Hoya Keysii و Hoya Kerrii هستند.

Hoya Obovata یک نوع منحصر به فرد است که با برگ های بیضی شکل سبز و درشت آن که اغلب دارای الگوی نقره ای رنگ است، مشخص می شود. به طور معمول یافتن آن از نوع معمولی هویا کارنوزا دشوارتر است، اما به دلیل رشد سریع‌تر واریته شناخته شده است.

گلدان هویا _ مهیار پلاست

یکی از جنبه های مهم مراقبت از هویا کوددهی مناسب است. این گیاهان شاخ و برگ با رشد سریع از لقاح منظم در طول ماه های بهار و تابستان برای حفظ رشد سالم و کامل بهره می برند.

در حالی که آنها معمولاً برای شکوفه های خود رشد نمی کنند (و معمولاً تا حداقل دو تا سه سالگی شکوفا نمی شوند)، اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که آنها را ببینید، گل های هویا بسیار خیره کننده و معطر هستند. برخی واریته‌ها نیز هر از گاهی گل می‌دهند که ستاره‌ای شکل می‌باشند و بوی بسیار خوبی دارند. اگر هویا شما شکوفه می دهد، مهم است که ساقه گل را از بین نبرید، زیرا هویا طی چند سال آینده دوباره از همان ساقه گل می دهد.

برگ‌های گیاه نیز برحسب گونه به شکل پرزی، نرم یا مومی و پرسلن متغیر است و گل‌ها نیز متفاوت می‌باشند. به نحوی که در یک گونه هم شاید گل‌های با رنگ متفاوت ببینید. در زیر به عواملی که در رشد مناسب گلدان هویا کمک می کنند اشاره می کنیم.

  1. میزان نور مورد نیاز گل هویا
  2. خاک مناسب برای گیاه هویا
  3. آبیاری گل هویا
  4. دما و رطوبیت مورد نیاز گل هویا
  5. کود مناسب گیاه هویا
  6. تکثیر گل هویا
  7. تعویض گلدان هویا
  8. آفات و بیماری های گیاه هویا

میزان نور موردنیاز گل هویا

گلدان مناسب برای هویا -مهیارپلاست

به جز گونه‌های Kerrii و Crassicaulis  که تا %۹۰ مقاومت در برابر نور مستقیم از خود نشان می‌دهند، مابقی گونه‌ها نباید در معرض نور شدید و مستقیم خورشید باشند. لذا پنجره‌های جنوبی گزینه مناسبی نیستند و سبب می شوند که برگ‌های گیاه بسوزد.

هویا obovatas برای رشد به نور مداوم نیاز دارد. در زیستگاه طبیعی خود، آنها در میان درختان رشد می کنند و نور درخشان و کم نور دریافت می کنند. اگر آنها  را در خارج از منزل نگهداری می کنید، از اشعه های تند و مستقیم دور نگه دارید زیرا ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند.

 

خاک مناسب برای گیاه هویا

مخلوط های خاکی با زهکشی خوب برای گیاهان هویا بهترین هستند زیرا ریشه ها به زهکشی و هوادهی مناسب نیاز دارند. ترکیبی از ذغال سنگ نارس، پرلیت و پوست ارکیده برای هویاها مناسب است. زیرا زهکشی کافی و فضای کافی برای ریشه ها فراهم می کند. از طرف دیگر، مخلوطی از خاک گلدان، پوکه، کمپوست و مخلوط پوست ارکیده نیز مناسب است. شما باید خاکی را انتخاب کنید که غنی از مواد مغذی، دارای جریان هوا و زهکشی عالی باشد.

آبیاری گلدان هویا

هویا به آبیاری بیش از حد بسیار حساس است و باید بین دو آبیاری کاملا خشک شود. دفعات آبیاری گلدان هویا به عوامل مختلفی مانند میزان نور دریافتی، نوع گلدانی که در آن کاشته شده است (پلاستیک، سرامیک، سفالی)، ترکیب گلدانی که در آن رشد می کند و فصل بستگی دارد. . صبر کنید تا خاک خشک شود و سپس کاملاً آبیاری کنید. در ماه های پاییز و زمستا

هویا _ گلدان _ نحوه رشد _ مهیارپلاست

ن آبیاری را در زمانی که گیاه در خواب است کاهش دهید. در فصل تابستان یا زملنی که گلدان هویا نزدیک به پنجره‌های جنوبی است، به علت تابش نور خورشید و سریع‌تر بودن تبخیر آب در خاک، به تعداد دفعات آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. توصیه می‌کنیم که فقط موقعی به این گیاه آب بدهید که تا عمق ۴ سانتی‌متری خاک خشک شده باشد.

دما و رطوبت مورد نیاز گل هویا

گلدان هویا رطوبت متوسط تا زیاد را دوست دارد. رطوبت یا مه پاش منظم را با کمال میل قدردانی می کند. با این حال این یک الزام نیست، و هویاها معمولاً می توانند در دمای معمولی خانه رشد کنند. از قرار دادن گونه      Hoya obovata خیلی نزدیک به پنکه‌ها یا دریچه‌های حرارتی خودداری کنید تا مطمئن شوید که در معرض دمای شدید قرار نمی‌گیرد. در زمستان به هیچ وجه نباید در دمای زیر ۱۰ درجه قرار گیرند. در تابستان هم نباید در دمای بالای ۳۵ درجه قرار گیرند. این مورد مخصوصا برای شهرهای کویری مهم است که باید با دقت زیاد از آن مراقبت کنند.

کود مناسب گلدان هویا

گلدان هویا به سرعت رشد می کند و به کوددهی منظم در طول بهار و تابستان برای کمک به رشد خود نیاز دارد. برای تشویق رشد شاخ و برگ، از کودهای دارای نیتروژن زیاد استفاده کنید. اگر متوجه شدید که هویا شما در شرف شکوفه دادن است، به سراغ کودی با فسفر بالاتر بروید تا شکوفا شدن را تشویق کنید. هویاها را باید تقریباً دو بار در ماه در فصول بهار و تابستان کود داد. اکثر گونه‌های هویا در مناطق با خاک آهکی رشد می‌کنند. پس طبیعتا باید انتظار خاک با pH قلیایی را داشته باشید که در خرید کود مایع نیز باید به آن توجه کنید. معمولا کودهای گیاهان زینتی هم برای این گیاه کاملا مناسب است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

گلدان هویا _ مهیار پلاست

تکثیر گلدان هویا

هویاها به راحتی در خاک و آب تکثیر می شوند. به سادگی از یک گلدان هویا سالم قلمه بگیرید، برگ های پایینی ساقه را بردارید و گره های در معرض آن را در آب یا خاک قرار دهید. گره ها را می توان در نقاطی که برگ ها از ساقه رشد می کنند، پیدا کرد. اگر در خاک تکثیر می کنید، اطمینان حاصل کنید که خاک تا زمانی که گیاه جدید ایجاد شود مرطوب نگه داشته شود.

 

 

تعویض گلدان هویا

تعویض گلدان هویا _ مهیار پلاست

این گیاه زندگی اپی فیتیک (Epiphytic) دارد و این یعنی ریشه‌ها عمدتا برای وصل شدن به سایر گیاهان و درختان هستند و رشد زیاد و سریعی ندارند.

Hoya obovata نیازی به گلدان مجدد ندارد و می تواند کمی ریشه دار بودن را تحمل کند. در واقع، گیاهان هویا ریشه دار بیشتر احتمال دارد که شکوفا شوند. تعویض گلدان هویا هر دو تا سه سال یکبار کافی است.

این گیاهان دنباله دار در انواع گلدان های مختلف به خوبی عمل می کنند، اما باید اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ زهکشی در پایین است تا از غرقاب شدن خاک و پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

گلدان های سفالی معمولاً یک انتخاب محبوب برای گیاهان هویا هستند زیرا وزن گلدان به جبران وزن گیاه در زمان بلوغ کمک می کند، اما هر نوع گلدانی با زهکشی کافی مناسب است مثل گلدان پلاستیکی یا گلدان فایبرگلاس.

آفات و بیماری های رایج گیاه هویا

هویاها به طیف وسیعی از آفات رایج گیاهان آپارتمانی «شیره‌ مکنده» از جمله شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، فلس و کنه‌های عنکبوتی حساس هستند. آنها همچنین مستعد بیماری به نام کپک دوده هستند که روی بقایای شیرین و ترش روی برگها رشد می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از کپک زدن دوده روی گیاه هویا این است که به طور منظم برگ ها را تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که شیره ای که روی برگ ها نشت می کند، برای مدت طولانی در آنجا باقی نمی ماند.

بیشتر دنبال کنید:

گلدان برای فیلودندرون چه نوعی انتخاب کنیم؟

نکات و ترفندهای مراقبت از گیاهان در پاییز

با انتخاب درست گلدان شمعدانی شاهد تشکر شمعدانی ها از خودتان باشید

2 دیدگاه برای “نحوه رشد و مراقبت از گل هویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *