آیا گلدان های شما به زیر گلدانی نیاز دارند؟ + مزایا و معایب

زیر گلدانی _ مهیار پلاست

نمی توانید نیاز به زیر گلدانی برای گیاهان را نادیده بگیرید. آنها از جمله وسایل مورد نیازی هستند که به تزئین گلدان و سهولت کار شما کمک می کنند. این امر به این دلیل است که هرگز مجبور نخواهید بود با لکه های ناشی از باقی ماندن آب روی سطوح مقابله کنید. مطمئناً دیدن آن در داخل خانه چندان خوشایند نیست. علاوه بر این گیاه شما دارای زهکشی مطلوب خواهد بود، بنابراین از پوسیدگی گیاهان در اثر آبیاری زیاد یا کم آبی جلوگیری می شود.

زهکشی مناسب برای هر گیاهی که در گلدان پرورش داده می شود ضروری است. به همان اندازه که ما می خواهیم خاک را مرطوب نگه داریم، مهم است که آب اضافی خارج شود. انجام این کار به تعادل سطح رطوبت مورد نیاز خاک کمک می کند.

زیر گلدانی چیست؟

یک ظرف کم عمق است که برای جذب رطوبت اضافی از گیاهان گلدانی طراحی شده است. اغلب قطر آن تقریباً برابر پایه ظرف یا گلدان است. آن را به صورت جفت با گلدان برای ظاهر هماهنگ به فروش می رساند اما می توان آن را جداگانه نیز خرید.

کفی گلدان_ مهیار پلاست

مزایای استفاده از زیرگلدانی ها

 

۱٫ زهکشی را جمع آوری می کند

البته که هدف اولیه نعلبکی جمع آوری آب زهکشی است. با آبیاری گیاه، رطوبت آن جذب خاک می شود. اما همیشه مقداری اضافی باقی می ماند.

به دلیل جاذبه، مقدار اضافی به طور طبیعی به سمت پایین و داخل سوراخ تخلیه جریان می یابد. با این فرض که گلدان شما دارای یک یا چند سوراخ در انتهای خود باشد، آب اضافی که تخلیه شده در ان جمع می شود.

۲٫ سطوح را محافظت می کند

صرف نظر از جایی که تصمیم می گیرید گیاهان خود را قرار دهید، نقش آن محافظت از سطحی است که روی آن نشسته است. در واقع از نشتی نامرتب و آسیب آب به سطوح جلوگیری می شود.

۳٫ اهداف تزئینی استفاده از کفی گلدان

آن ها همچنین می توانند وسیله ای عالی برای افزایش زیبایی ظاهری گیاه شما باشند. می توانید سنگریزه، سنگ یا تیله تزئینی بگذارید تا به آن رنگ و کنتراست رنگی بیشتری ببخشید. با این حال توجه داشته باشید که با قرار دادن سنگریزه های بیشتر در ظرف، مقدار آبی که بشقاب می تواند در خود جای دهد کمتر می شود.

کفی _ مهیار پلاست 2

۴٫ سنگریزه = افزایش رطوبت

رطوبت مورد نیاز هر گیاه متفاوت است. در حالی که برخی از گیاهان ترجیح می دهند در قسمت خشک تر باشند، بعضی دیگر ترجیح می دهند کمی از رطوبت اضافی لذت ببرند. استفاده از زیرگلدانی با کمی سنگریزه و آب می تواند سطح رطوبت را افزایش دهد. با تبخیر آب، بخار محیط اطراف را با رطوبت پر می کند. فقط مطمئن شوید که سنگریزه ها بالاتر از آب تخلیه شده قرار گرفته باشند. در غیر این صورت خاک را اشباع کرده و منجر به پوسیدگی ریشه می شوند.

۵٫ جابجایی با دردسر کمتر

قرار دادن گلدان ها بر روی بشقاب ها مزیت محسوب می شود. بدون تردید زیرگلدانی ها جابه جایی را با دردسر کمتری همراه می کنند.

از آنجا که گلدان ها اکثرا دارای زهکش هستند، تمایل به تکه تکه شدن خاک هنگام حرکت وجود دارد و باعث باقی ماندن ردی از خاک در طول مسیر می شود. اما استفاده از زیرگلدانی ها جلوی این مسئله را میگیرد.

۶٫ ایمنی

دیگران ممکن است این عامل را نادیده بگیرند. اما مقدار کمی آب برای ایجاد حادثه کافی است. نشت آب از گیاهان گلدانی ممکن است به خودی خود بی ضرر باشد. اما اگر نشتی ها روی کفپوش باشد، می تواند خطری برای افراد ایجاد کند. همانطور که احتمالاً می دانید، کفهای داخلی کاشی کاری شده (سرامیک و سنگ) در هنگام خیس شدن بسیار لغزنده و سر هستند.

معایب استفاده از زیرگلدانی ها

زیر گلدانی پلاستیکی _ مهیار پلاست

۱٫ مانع تخلیه مناسب می شود

درست است که هدف از گذاشتن زیرگلدانی جمع آوری آب اضافی گیاه است. اما اگر مایع اضافی بلافاصله دور ریخته نشود، خاک دوباره آن را جذب می کند. این امر در صورت ثابت ماندن برای مدت طولانی می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

۲٫ به تلاش بیشتری نیاز دارد

همانطور که گفته شد، آب اضافی سرانجام به سمت پایین تخلیه می شود و در پایین جمع می شود. بنابراین شما باید به موقع مایعات جمع آوری شده در بشقاب را خالی کنید. در غیر این صورت خاک غرقاب می شود و مشکلات مختلفی ایجاد می شود.

۳٫ خرید زیرگلدانی = هزینه اضافی

گلدان ها ممکن است به همراه زیر گلدانی باشند یا نباشند. اگر داشته باشند، اغلب کمی گرانتر هستند.

می توانید بشقاب را جداگانه خریداری کنید. یافتن آنها در اکثر مغازه و گلخانه ها آسان است. اگرچه گران نیستند، اما همچنان هزینه اضافی برای شما محسوب می شوند.

با این وجود روشهای زیادی برای جایگزینی آنها وجود دارد. به جای خرید آنها می توانید از ظروف قدیمی، بشقاب های سوپ یا حتی سینی استفاده کنید.

با توضیحاتی که ذکر شد، آیا واقعاً برای گیاهانی که در گلدان می کارید به زیرگلدانی نیاز دارید؟

خوب همانطور که در این مقاله گفتیم پاسخ اساساً به نیازهای واقعی شما بستگی دارد. استفاده از بشقاب ها مزایا و معایبی دارد. بنابراین بسته به شرایطی که دارید، پاسخ می تواند بسیار متفاوت باشد.

 _ مهیار پلاست

 

برای خرید کفی گلدان کافی است به سایت ما سر بزنید و انواع مدل ها و اندازه ها را ببینید. امکان خرید حضوری یا تلفنی به تعداد دلخواه‌تان در رنگ و طرح های متفاوت وجود دارد. کافیست با شماره ۰۹۱۲۴۶۸۱۷۴۳ تماس بگیرید تا همکاران ما سفارشات شما را ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *