چطور یک گلدان کاکتوس را از نظر جنس انتخاب کنیم؟

گلدان کاکتوس

تصور میکنید چه جنس گلدان کاکتوسی برای گیاه شما مناسب تر است؟

این معمولاً اولین فکری است که در ذهن بسیاری از دوستداران کاکتوس رخ می دهد. هنگام جستجوی جنس گلدان کاکتوس، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. با این حال جنس خوب یا بد وجود ندارد. همه چیز به ترجیحات شما بستگی دارد. در اینجا مواد موجود و برخی از حقایقی که در مورد هر یک باید بدانید را ذکر می کنیم:

  • گلدان سفالی (Terra Cotta)گلدان سفالی کاکتوس

گلدان های سفالی بیشترین محبوبیت را دارند زیرا به سرعت تخلیه می شوند. طبیعت متخلخل آنها محیط مساعدی را برای کاکتوس ایجاد می کند. همچنین از آنجا که آنها آب را جذب می کنند، تخمین سطح رطوبت در خاک بسیار آسان است. این به این دلیل است که وقتی گلدان های سفالی آب را جذب می کنند، تیره می شوند. مزیت گلدان های سفالی در مقرون به صرفه بودن و ایجاد هارمونی یکنواخت برای دکوراسیون محیطی است که قرار است درآن گذاشته شوند.

از طرف دیگر گلدان های سفالی بسیار شکننده هستند و در صورت سقوط یا برخورد با اجسام بلافاصله خرد می شوند. همچنین به دلیل میزان زیاد زهکشی آنها، آب می تواند در تابستان خیلی سریع خشک شود. بنابراین هنگامی که یک کاکتوس را در گلدان سفالی می کارید به آن توجه زیادی داشته باشید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. به علاوه گلدان های سفالی در زمستان بیشتر مستعد شکستن هستند.

  • گلدان کاکتوس چوبی

چوب برای کاکتوس هایی که قرار است در فضای باز قرار بگیرند مناسب است. در برابر سرما مقاوم است و می تواند آب را برای مدت نسبتاً طولانی نگه دارد. چوب یک زیبا خاصی دارد و می تواند دکوراسیون منزل را متحول کند.

مشکل اصلی چوب این است که مستعد پوسیدگی هستند. این می تواند بر سلامت کاکتوس ها تأثیر بگذارد. بنابراین برای جلوگیری از این مسئله داخل گلدان کاشت را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید.

انجام این کار همچنین قابلیت زهکشی گلدان چوبی را به خطر می اندازد. به همین خاطر اطمینان حاصل کنید که چند سوراخ در پوشش پلاستیکی ایجاد کرده اید تا زهکشی را تسهیل کنید.

گلدان پلاستیکی

گلدان های پلیمری به این دلیل که ارزان هستند و به راحتی در دسترس هستند و می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید، انتخاب مناسبی هستند. آنها در همه اندازه ها، سکل ها و رنگ ها موجود هستند.

گلدان های پلاستیکی به دلیل عملکردی که دارند جایگزین بهتری برای گلدان های سفالی شده اند. بر خلاف گلدان های سفالی که به دلیل تجمع نمک پس از تبخیر رنگ می گیرند، گلدان های پلی اتیلنی که در فضای بسته نگهداری می شوند برای مدت طولانی همچنان زیبا به نظر می رسند.

این ظروف پلاستیکی از نظر زهکشی در رده پایین تری هستند و به همین دلیل برای جلوگیری از غرق شدن کاکتوس در آب، باید به خوبی تخلیه شوند. آنها همچنین برای استفاده در فضای باز ایده آل نیستند زیرا شکننده هستند و می توانند با قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید از بین بروند.

اگر به دنبال ظرف کاکتوسی هستید که رنگ و طرح را به دکوراسیون منزل شما ببخشد، اما با هزینه کم می توانید روی این گلدان ها حساب کنید.

  • گلدان سرامیک

سرامیک

اگر به دنبال ظرفی هستید که به دکوراسیون منزل شما ظرافت ببخشد، گلدان سرامیکی انتخاب مناسبی برای شماست. آنها در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف وجود دارند و به همین دلیل برای فضاهای داخلی مناسب هستند.

این گلدان های سرامیکی در عین زیبایی می توانند بسیار سنگین باشند، بنابراین برای کاکتوس های بزرگتر که به گلدان های بزرگتر نیاز دارند ایده آل نیستند.

دو نوع گلدان سرامیکی وجود دارد:

سرامیک بدون لعاب: گلدانهای سرامیکی بدون لعاب متخلخل بوده و برای کاکتوس مناسب ترین هستند زیرا در آب و هوا نفوذ می کنند. این باعث رشد سالم گیاه می شود.

سرامیک لعاب دار: ظرف های سرامیکی لعاب دار متخلخل نیستند. این امر آنها را از نظر زهکشی بسیار ضعیف می کند، بنابراین تنها مناسب برای کاکتوس هایی است که رطوبت زیادی برایشان اهمیتی ندارد.

 

  • گلدان فایبر گلاس

ظروف فایبرگلاس در رنگ ها، اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند. آنها عمدتاً قالب بندی شده و رنگ آمیزی شده اند تا شبیه گلدان های سفالی یا چوب باشند. به دلیل سبک بودن برای کاشت کاکتوس هایی که به طور مداوم جابجا می شوند انتخاب مناسبی است. علاوه بر این چوب بسیار بادوام است و می تواند تغییرات دمایی را تحمل کند، در نتیجه کاکتوس شما را سالم نگه می دارد.

اما نکته منفی این است که گلدان های فایبرگلاسی دارای زهکشی صفر هستند. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، باید سوراخ هایی در کف آنها ایجاد کنید. از آنجا که به دلیل زیبایی ظاهری آنها برای کاشت در محیط داخلی توصیه می شود، می توانید ابتدا کاکتوس خود را در یک گلدان پلاستیکی که دارای زهکش هست، بکارید و سپس آن را داخل ظرف فایبر گلاس بزرگتری قرار دهید.

  • گلدان کاکتوس فلزی

گلدان فلزی کاکتوس

فلز بسیار بادوام است و به همین دلیل می توان سالها از آن برای کاشت کاکتوس استفاده کرد. مس و برنج به دلیل طبیعتی که دارند جذاب هستند و از آنها شیک ترین گلدان ها را می سازند.

با این اوصاف، فلزاتی مانند آهن مستعد زنگ زدگی هستند. با استفاده از sealant در برابر زنگ زدگی سالی یکبار می توان جلوگیری کرد. همچنین فلز سنگین است، بنابراین برای کاکتوس هایی که قصد دارید آنها را جا به جا کنید منطقی به نظر نمی رسند.

در نهایت فلز به عنوان رسانای خوب گرما می تواند در تابستان بسیار داغ شود. ممکن است منجر به سوزاندن کاکتوس ها شود. همچنین در فصل سرد، دمای بسیار پایین ممکن است بر گیاه اثر بگذارد. اگر گلدان فلزی زهکش نداشته باشد، ممکن است به دلیل زهکشی ضعیف برای کاکتوس شما مشکل ایجاد کند.

  • بتن و چدن

این گلدان های کاشت برای فضای بیرون مناسب هستند. آنها می توانند شرایط مختلف آب و هوایی را تحمل کنند و در نتیجه کاکتوس شما را سالم نگه دارند. از آنجا که می توان آنها را به اشکال مختلف ساخت، در طراحی فضا بسیارتاثیرگذار خواهند بود.

بتن متخلخل است و اجازه می دهد آب و هوا آزادانه به داخل و خارج حرکت کنند. این مزیت باعث می شود گلدان های بتنی برای کاکتوس مناسب باشند زیرا از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند. اما بتن، آهک تولید می کند که pH آب را کاهش می دهد. این می تواند سلامت کاکتوس شما را مختل کند. برای جلوگیری از این امر، کافی است آن را مرتب آبیاری کنید تا آهک اضافی آن تخلیه شود.

  • گلدان کاکتوس سنگی

گلدان های سنگی مناسب برای فضای بسته هستند. در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند و از نظر فیزیکی جذاب هستند.

توجه داشته باشید دو نوع گلدان سنگی وجود دارد: سنگ طبیعی که به صورت گلکار و سنگ آهک با فایبرگلاس مخلوط شده است. برای پی بردن به تفاوتشان شما باید هر گلدان را بلند کنید تا تفاوت وزنشان را متوجه شوید. گلدان های سنگ طبیعی بسیار سنگین هستند و در صورت افتادن می شکنند، اما در عوض بادوام هستند.

گلدان های فایبرگلاس و سنگ آهک دوام بیشتری دارند اما در مقابل هم زهکش کمتری دارند.

سنگی

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید هرکدام از انواع گلدان هایی که ممکن است برای یک کاکتوس انتخاب کنید، دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و شما تنها کاری که می توانید موقع خرید انجام دهید توجه به فضای قرارگیری (فضای باز یا بسته)، سلیقه شخصی و مقدار هزینه ای است که برای خرید قرار است پرداخت کنید. انتخاب با شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *