گیاه پول چینی (Chinese Money Plant)

گیاه پول چینی

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی مناسب هستید، یکی از بهترین گزینه‌ها در میان انواع و اقسام گیاهان، گیاه پول چینی(Chinese Money Plant) است. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره با ساقه‌های کوتاه است که تراکم برگ‌ها به زیبایی این گیاه افزوده است. پول چینی شباهت زیادی به گل قاشقی دارد اما در ظرافت و زیبایی قابل مقایسه با این گل نیست.

از مهم‌ترین ویژگی‌های گل پول چینی این است که به شکل عرضی رشد کرده و علاقه‌ای به ارتفاع گرفتن ندارد. همچنین اگر از رسیدگی به گل و گیاه عاجز هستید و تنها برای زیبا کردن موقعیت دلخواه‌تان به یک گیاه جذاب نیاز دارید، انتخاب گیاه پول چینی فوق العاده است. حال در ادامه این مطلب به بررسی کلی این گیاه می‌پردازیم.

معرفی کلی گیاه پول چینی

پول چینی از جمله گیاه‌های معروف در کشور چین است و شباهت زیادی به سکه چینی دارد. این گیاه جزو گونه‌های کمیاب تلقی می‌شود و به علت زیبایی و جذابیتی که دارد مورد توجه آپارتمان‌نشین‌ها قرار گرفته است. برگ‌های این گیاه براق است و ضخیم بودن آن‌ها به زیبایی گیاه افزوده است. پول چینی با نام‌های گیاه پنکیک و بشقاب پرنده نیز شناخته می‌شود.

گفتنی است این گیاه همیشه سرسبز بوده و حتی در فصل بهار گل‌های سفید جذابی می‌دهد. البته باید دقت داشته باشید که داشتن اطلاعات به جهت نگهداری پول چینی دارای اهمیت است که در ادامه مطلب سعی می‌کنیم به آن بپردازیم.

گیاه پول چینی

بررسی موقعیت استفاده از گیاه پول چینی

پول چینی جزو گیاه‌های مناسب آپارتمان‌ها محسوب می‌شود. البته در موقعیت‌هایی مانند اداره‌ها، مغازه‌ها و… نیز ممکن است این گیاه کاربردی باشد. مهم‌ترین دلیلی که استفاده از پول چینی را در آپارتمان‌ها افزایش داده است، نیاز به آبیاری کم این گیاه است.

علاوه بر اینکه پول چینی جزو معدود گیاهانی است که به نور مستقیم آفتاب احتیاج ندارد، این موارد نشان می‌دهند که استفاده از پول چینی یکی از کم دردسرترین گیاهان به شمار می‌رود. به طور کلی از این گیاه حتی در راه‌پله‌ها نیز به استفاده می‌شود، چرا که برای زیبایی محیط آپارتمانی انتخابی عالی و مناسب است.

بررسی شرایط نگهداری گیاه پول چینی

اگر قصد خرید و استفاده از این گیاه محبوب را دارید، پر واضح است که باید درباره شرایط آن اطلاعات کامل داشته باشید. ما در این بخش سعی می‌کنیم اطلاعات جامعی را درباره شرایط مختلف پول چینی به شما عزیزان ارائه دهیم:

·       نور مورد نیاز

برگ‌های گیاه پول چینی تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم این گیاه را در محلی قرار دهید که دارای نور مناسب است. در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید برگ‌های پول چینی به خوبی رشد کنند توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان گیاه را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید، چرا که به راحتی دچار سوختگی می‌شوند و از زیبایی گیاه کاسته می‌شود.

·       نحوه آبیاری

اگر چه پول چینی به آبیاری زیاد نیاز ندارد اما اگر احساس کرده‌اید، هوا به اندازه‌ای گرم است که برگ‌های گیاه بی‌حال شده‌اند، کافی است به آن آب برسانید. در حالت کلی آبیاری متعادل برای گیاه پول چینی هفته‌ای یک بار است اما با توجه به شرایط موجود حتی می‌توانید آبیاری را در هفته نهایتاً دو بار نیز انجام دهید. همچنین دقت داشته باشید برای رشد این گیاه نیاز به یک محیط با دمای مناسب دارید که در ادامه به توضیح این مورد می‌پردازیم.

·       نوع خاک

انتخاب خاک مناسب برای رشد هر گیاه دارای اهمیت بسیاری است و بهترین ترکیب خاک برای گیاه پول چینی نیز استفاده از خاک برگ، خاک باغچه و پرلیت است. از طرفی زهکشی ایده‌آل نیز باید در اولویت قرار داشته باشد و انتخاب تعداد مناسب سوراخ‌های زهکشی و به مقدار کافی مهم است. در نظر داشته باشید که اگر ریشه‌ها از گلدان بیرون زدند، زمان تعویض گلدان است.

·       نحوه کوددهی

اینکه نحوه کوددهی پول چینی به چه صورت باشد، موضوع با اهمیتی است که دوست‌داران گل و گیاه باید آن را در نظر داشته باشند. بهترین فصل برای این منظور بهار و تابستان است و به‌کارگیری از کودهای مایع و البته مغذی توصیه می‌شود. به طور کلی برای رشد کافی این گیاه بهتر است هر ماه از کود مایع چند منظوره بهره ببرید که مخصوص گیاهان آپارتمانی است. ضمناً توجه داشته باشید که نسبت رقیق کردن کود حتماً یک دوم باشد.

·       نحوه تکثیر

برای اینکه بتوانید پول چینی را تکثیر کنید لازم در ابتدای بهار ساقه گیاه را برش زده و آن را در آب قرار دهید تا ریشه بزند. صبر کنید تا وقتی ریشه گیاه به اندازه ۴ سانتی‌متر رسید، کافی است قلمه را به گلدان با خاک مناسب انتقال دهید. البته راه دیگری نیز برای تکثیر این گیاه وجود دارد که کاشت بذر یا دانه پول چینی است. البته احتمالاً پیدا کردن بذر این گیاه دشوار باشد.

تکثیر گیاه پول چینی

·       مقدار دما

همان‌طور که گفتیم گیاه پول چینی نباید در معرض نور آفتاب شدید باشد. لذا می‌توان نتیجه گرفت که دمای پایین بهترین انتخاب برای رشد مناسب این گل است. البته این گیاه حتی در مواقعی ممکن است دماهای نزدیک به یخ‌بندان را نیز تحمل نماید. ضمناً اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، کافی است از طریق کارشناسان با تجربه نسبت به کسب اطلاعات کافی برای مقدار دمای نگهداری از پول چینی اقدام کنید تا در نهایت بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ کنید.

·       تعویض گلدان

پول چینی تنها وقتی نیاز به تعویض گلدان دارد که احساس کنید اندازه گل به قدری بزرگ شده است که گلدان حال حاضر جای کافی برای نگه داشتن آن ندارد. بنابراین کافی است گل را در یک گلدان بزرگ‌تر قرار دهید. توصیه می‌کنیم اگر قصد تعویض گلدان را داشتید، صبر کنید خاک گلدان تا حد زیادی خشک شده تا از این رو بتوانید در گلدان جدید از خاک تازه‌تر استفاده نمایید. دقت داشته باشید در زمان جابه‌جایی نباید هیچ آسیبی به ریشه‌های گیاه برسد، در غیر این صورت احتمال خشک شدن گل وجود دارد. به طور کلی تعویض گلدان پول چینی هر سال یک بار کفایت کرده و بیشتر از آن ممکن است برای این گیاه مناسب نباشد. گلدان فایبرگلاس می تواند گزینه ی مناسبی برای این گیاه باشد، زیرا این گلدان ها بسیار شیک و مدرن هستند.

تعویض گلدان گیاه پول چینی

بررسی مشکلات و آفت‌های گیاه پول چینی

کسب اطلاعات درباره مشکلات و آفت‌های گیاهان به خصوص گیاه پول چینی دوام و ماندگاری گیاهان را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. به همین منظور در ادامه سعی کرده‌ایم در این زمینه صحبت کنیم تا آفت‌ها و بیماری‌های گیاه پول چینی را به طور کامل بشناسید. این مشکلات عبارت‌اند از:

·       زرد شدن برگ

اگر رطوبت بیش از اندازه به این گیاه برسد، نتیجه‌ای جز زرد رنگ شدن برگ‌ها ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم زمانی گیاه را آبیاری کنید که ۲۵ درصد بالای خاک گلدان خشک شده باشد.

·       سوختن برگ

به هیچ عنوان برگ‌های پول چینی را با مواد شیمیایی پاک نکنید. همچنین از قرار دادن این گیاه در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید چرا که در این صورت سبب سوختگی برگ‌ها می‌شوید.

·       سیاه شدن برگ

قرار دادن پول چینی در موقعیتی با نوسانات دمایی زیاد، احتمال سیاه شدن برگ‌ها را افزایش می‌دهد. ضمناً این گل را در دماهای بسیار پایین هم قرار ندهید چرا که یخ‌زدگی پول چینی منجر به مرگ گیاه می‌شود. از طرفی شیشه سرد پنجره، در صورت تماس با برگ موجب ریزش یا سیاه شدن برگ‌ها می‌شود.

·       قارچی شدن

اگر به گیاه بیش از اندازه آب بدهید، احتمال ایجاد قارچ وجود دارد که باید از سم قارچ‌کش برای بهتر کردن اوضاع استفاده کنید. اگر در این زمینه سوال یا ابهام دارید حتماً با متخصصان امر درخواست مشورت کنید.

·       ایجاد زخم سفید و پنبه‌ای

شپشک آرد آلود سبب این بیماری در پول چینی می‌شود. اثر این شپشک کم رنگ شدن و بد شکل شدن گیاه است. اگر قصد دارید این مشکل را حل کنید بهتر است از آب و صابون استفاده نمایید.

·       پوسیدگی ساقه

اگر بیش از اندازه گیاه را غرق آب کنید و یا در معرض هوای بسیار سرد قرار دهید احتمال پوسیدگی ساقه گیاه بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم از زهکشی مناسبی برای خاک گلدان استفاده کنید که مجبور به آب دادن زیاد گیاه نشوید.

 جمع بندی

گیاه پول چینی یکی از گیاهان بومی سرزمین چین است که به دلیل زیبایی خاصی که دارد، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی شیوه‌ نگهداری این گیاه به همراه رفع آفت‌های آن پرداخته شده است. خریداران با بررسی آفت‌های گیاه پول چینی می‌توانند طول عمر این گیاه را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *