هنگام انتخاب گلدان زاموفیلیا رعایت چند نکته ضروری است

زاموفیلیا

زاموفیلیا Zamioculcas zamiifolia، که معمولاً با نام های گیاه زی زی ZZ، گیاه ابدیت یا نخل زمردین شناخته می شود، تنها گونه گیاهان گلدار از جنس Zamioculcas در خانواده Araceae است. گیاهان Zamioculcas چند ساله هستند که در مناطق گرمسیری شرق آفریقا، از شمال شرقی آفریقای جنوبی تا جنوب کنیا یافت می شوند.

چرا زاموفیلیا؟

گلدان زی زی

زاموفیلیا از گیاهان زینتی تزئینی بسیار محبوب به شمار می رود، چراکه می توان آنها را در داخل و خارج از خانه پرورش داد. رشد آنها بسیار آسان است و نیاز به مراقبت زیادی ندارند به همین دلیل برای کسانی که وقت زیادی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارند، انتخاب مناسبی هست. گیاه زاموفیلیا در نور زیاد غیر مستقیم بهترین رشد را دارد (نور مستقیم خورشید می تواند باعث سوختگی برگها شود) و در زیر چراغهای فلورسنت ادارات و ساختمانهای تجاری رشد خوبی می کند.

گیاه زاموفیلیا با داشتن برگهای پهن، جذاب و سبز تیره، دارای ویژگیهای مطلوب بسیاری برای ادارات و منازل است. گیاه ZZ بی توجهی را تحمل می کند، به خشکی مقاوم است و شرایط کم نور را بدون ایجاد تنش می پذیرد. برگهای مومی و صاف آن نور خورشید را منعکس می کند و اتاقها را روشن می کند. زاموفیلیا معمولاً به آرامی به ارتفاع و عرض دو تا سه فوت رشد می رسد، بنابراین هیولای گیاهی نیست که به سرعت بزرگ شود و گلدان برایش کوچک شود.

گیاه زی زی از ریزومهای بزرگ و ضخیم که شبیه سیب زمینی هستند رشد می کنند. این ریزوم ها آب را ذخیره می کنند، به همین دلیل این گیاه در خشکسالی و مکانهایی که آبیاری مرتبی ندارند، خوب عمل می کند.

جنس گلدان زاموفیلیا

از بین پلاستیک، فلز، رس، سفال، بتن و… خیلی نگران نباشید که کدام را انتخاب کنید.

درست است که برخی از گیاهان ظریف در گلدان های خاصی بهتر رشد می کنند. با این وجود، جنس گلدان تفاوت چندانی در رشد زی زی ایجاد نمی کند.

گلدان های متخلخل تر مانند بتن یا سفالی، رطوبت خاک را به تدریج از دست می دهند در گلدان پلاستیکی مدت زمان بیشتری رطوبت را در خودش نگه می دارد. با این حال تاثیر این آیتم در رشد و سلامت این گیاه بسیار کم است.

اندازه گلدان

ریزوم

مانند بسیاری از گیاهان زاموفیلیاها دوست دارند فضایی برای گسترش ریشه و رشد خود داشته باشند، بنابراین اندازه گلدان بر سلامت گیاه تأثیر می گذارد.

بهترین راه برای تعیین اندازه مناسب گلدان این است که بطور دوره ای گیاه و خاک را از محفظه ای که در آن کاشته شده است بردارید. اگر ریشه ها را مشاهده کردید یا ریزوم ها را لمس کردید، زمان آن رسیده است که آن را به گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

زهکش گلدان 

حتما گلدانی را انتخاب کنید که زهکش مناسب داشته باشد. این فاکتور از تمام آیتم های ذکر شده مهمتر است. زاموفیلیا تمایل چندانی به فرورفتن درخاک مرطوب و پر آب ندارد. اطمینان حاصل کنید که هر گلدانی که قرار است گیاهتان را بکارید دارای زهکشی مناسب باشد!

این به این معناست که در حالت ایده آل، گلدان شما حداقل یک سوراخ تخلیه در انتها داشته باشد. اگر ظرف شما قبلاً فاقد زهکش بوده است، با استفاده از مته دستی آن را سوراخ کنید یا به گلدانی که دارای زهکش است منتقل کنید.

اما اگر نمی توانید یک حفره زهکشی به گلدان خود اضافه کنید، می توانید چند سانتی متر پایین را با ماسه پر کنید تا زهکشی بهتر شود. با این حال، این ایده آل ترین راه حل نیست. چراکه آب جمع شده در پایین گلدان می تواند باعث بیماری شود و زحمت شما برای توجه به تعداد دفعات آبیاری زیاد شود.

تعویض گلدان زاموفیلیا

تعویض گلدان زاموفیلیا کار چندان سختی نیست. اگر احساس کردید رشد گیاه شما کمی متوقف شده یا خاکش سریع خشک می شود، یا اینکه ریزومها بیش از حد از خاک خارج شده اند و ریزومهایی که کناره های گلدان را لمس می کنند یا ریشه هایی که به هم چسبیده زمانی است که نیاز به گلدان جدید و بزرگتر وجود دارد، کافیست گلدانی را انتخاب کنید که فقط یک سایز از گلدان فعلی اش بزرگتر باشد. (مثل همیشه هم مطمئن شوید که گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب می کنید)

گلدان زاموفیلیاااا

زمان گلدهی زاموفیلیا

این گیاه به طور بالقوه از اواسط تابستان تا اوایل پاییز گل می دهد، اما گلها بسیار کوچک هستند و جذابیت چندانی ندارند و ZZ را عمدتاً به عنوان گیاهی زینتی به واسطه برگ هایش می شناسند.

زاموفیلیا یک گیاه سمی است! کمی دقت کنید

گیاه زاموفیلیا سمی در نظر گرفته می شود زیرا دارای ترکیبی به نام اگزالات کلسیم هستند که برای افراد محرک شناخته شده است. در صورتی که می دانید به این ماده تحریک کننده حساس هستید، هنگام کار با این گیاه یا تعویض گلدان، حتماً دستکش بپوشید و در پایان کار دستان خود را بشویید.

در پایان باید بگوییم که گیاهان زاموفیلیا قطعه گمشده در هر اتاق، میز یا دفتر هستند. آنها فضا را زیبا می کنند و توجه زیادی از شما نمی خواهند. این گیاهان آپارتمانی همه کاره حتی زمانی که وجود آنها را فراموش کنید می توانند در حالت ایده آل خود باقی بمانند.

این گیاهان در نور روشن و غیر مستقیم، محیط گرم و مرطوب، با آبیاری هر از گاهی، ترکیب خاک گلدان ارگانیک با زهکشی خوب و هرس منظم، رشدشان مانند خانه خواهند بود. اگر نمی توانید نور خورشید یا آبیاری مناسب را برای آنها فراهم کنید، نگران نباشید! آنها قابلیت های خود را برای بقا به کار می گیرند و مراقبت از خود را آغاز می کنند.

در خصوص نحوه خرید گلدان ارکیده هم برای شما مطالب مفیدی جمع آوری کرده ایم به وبلاگ ما حتما سر بزنید.

1 دیدگاه برای “هنگام انتخاب گلدان زاموفیلیا رعایت چند نکته ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *