گیاه بنفشه آفریقایی

گیاه بنفشه آفریقایی

گیاه بنفشه آفریقایی یکی از زیباترین گیاهان گلدار زینتی است که در تنوع رنگی سفید، صورتی، بنفش، زرشکی و ارغوانی و همچنین در اندازه های مختلف وجود دارد. زادگاه این گیاه تانزانیا، نواحی جنوب شرقی کنیا و شرق آفریقا می باشد. اولین نفری که گیاه بنفشه آفریقایی را شناسایی کرد فردی به نام سنت پل بوده است که به همین علت نام علمی این گیاه به نام کاشف آن saint pual  انتخاب شده است. همچنین نام انگلیسی این گیاه African violet می باشد.

در مقاله پیش رو به بررسی ویژگی ها و شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه زیبا می پردازیم.

عوامل متعددی در رشد و شادابی این گیاه تاثیرگذار است که می توان به نور، رطوبت، میزان آبیاری، دما و نوع خاک اشاره کرد.

گیاه بنفشه آفریقایی

نور مناسب برای رشد بنفشه آفریقایی:

بنفشه آفریقایی نیاز به نور نسبتا زیاد اما غیرمستقیم دارد به همین علت مخصوصا ظهرها باید نور فیلتر شده از پشت پرده برای این گیاه استفاده شود. برای گلدهی، این گیاه در طول روز حدود ۶ الی ۸ ساعت نور غیر مستقیم و فیلتر شده نیاز دارد و بهترین نور برای این گیاه نور جنوب است. اگر نور مورد نیاز گیاه تامین نشود، موجب ایجاد مشکلاتی برای گیاه می شود از جمله پژمرده شدن و افتادن برگ های گیاه و در صورتی که نور بیش از اندازه به گیاه بتابد، باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی گل ها و برگ ها می شود.

چگونگی تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی:

تکثیر این گیاه از طریق بذر، قلمه ساقه و قلمه برگ امکان پذیر است.

قلمه برگ:

یکی از آسان ترین روش هایی که برای تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی وجود دارد، قلمه برگ است. در این روش، برگ های سالم و شاداب را از انتها جدا کرده و در آب قرار می دهیم تا ریشه بدهد. همچنین می توانید قلمه ها را در خاک ریشه دار کنید که معمولا روش بهتری نسبت به قرار دادن قلمه گیاه در آب است. معمولا قلمه ها بین پانزده روز تا یک ماه بعد دارای ریشه خواهند شد و در این مرحله حتما باید گیاه به گلدان منتقل شود.

قلمه گیاه بنفشه آفریقایی

خاک مناسب گیاه بنفشه آفریقایی:

گیاه بنفشه آفریقایی برای گلدهی نیاز به خاکی به نسبت اسیدی نیاز دارد و یکی از ترکیب های  خاک مناسب برای این گیاه، ۶۰ درصد پیت ماس و ۴۰ درصد کوکوپیت و پرلیت است که این خاک به علت زهکشی مناسب برای نفس کشیدن ریشه گیاه مناسب است.

نحوه آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی:

  • به علت اینکه برگ های گیاه بنفشه آفریقایی به شدت نسبت به آب حساس هستند، آبیاری این گیاه از طریق زیرگلدانی انجام می شود.
  • گیاه بنفشه آفریقایی در برابر خشکی یا آبیاری بیش از حد، حساس است و به همین علت باید دقت لازم در آبیاری صورت بپذیرد.
  • میزان دفعات آبیاری این گیاه مثل سایر گیاهان به عواملی مثل دمای محیط، سایز گیاه، حجم گلدان و … بستگی دارد.
  • به این علت که برگ های بنفشه آفریقایی به شدت نسبت به آب حساس هستند بهترین روش برای  آبیاری این گیاه، آبیاری از طریق زیرگلدانی است. برای این کار، میزان کافی آب را در زیرگلدانی ریخته و بعد از گذشت حدود نیم ساعت آب باقی مانده در زیرگلدانی را خالی می کنیم. زمان مناسب برای آبیاری این گیاه، زمانی است که خاک کاملا خشک شده باشد و بهتر است از آب هم دمای محیط و آب بدون املاح استفاده شود.

میزان کوددهی به گیاه بنفشه آفریقایی:

برای رشد و کوددهی بیشتر گیاه بنفشه آفریقایی می توان از کودهایی که دارای نیتروژن و فسفر بالایی هستند هر دو هفته یک بار استفاده کرد. اگر گیاه در گلدهی ضعیف تر است بهتر است میزان فسفر را افزایش دهید و بعد از چند ماه کوددهی، املاح اضافی موجود در خاک را با شستشو ی خاک از گلدان خرج کنید که باعث آسیب به گیاه نشود.

بیماری های گیاه بنفشه آفریقایی:

  ۱٫ ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ های گیاه:

آبیاری از بالا و غبارپاشی به ویژه زیر نور خورشید از عوامل ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ های گیاه بنفشه آفریقایی است.

 ۲٫  پژمردگی برگ های گیاه:

  • هوای سرد موجب ریزش برگ ها و پژمردگی برگ های گیاه بنفشه آفریقایی می شود.
  • خشک شدن نوک و کناره های برگ های گیاه بنفشه آفریقایی:
  • ایجاد سوختگی بر روی برگ ها معمولا بر اثر کوددهی زیاد و تجمع نمک روی خاک است

۳٫ کوچک شدن برگ ها :

معمولا کوچک شدن اندازه برگ ها به علت کوچک بودن ابعاد گلدان به نسبت گیاه است.

 ۴٫ زرد شدن برگ ها :

اگر برگ های این گیاه به طور ناگهانی زرد شد، دلیل آن می تواند آلودگی هوا و کمبود اکسیژن گیاه باشد.

  ۵٫   پیچ خوردن برگ گیاه:

پیچ خوردن برگ گیاه معمولا بر اثر گرمای زیاد هوا است. برای بر طرف شدن این مشکل کافی است به گیاه آب کافی بدهید.

  ۶٫ عدم گلدهی گیاه بنفشه آفریقایی:

عدم گلدهی گیاه معمولا به علت کمبود مواد مغذی خاک است.

رنگ های مختلف گیاه بنفشه آفریقایی

تعویض گلدان گیاه بنفشه آفریقایی:

گیاه بنفشه آفریقایی سالی یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد و فصل مناسب برای این کار معمولا بهار است. سایز مناسب گلدان نیز بسیار اهمیت دارد. در صورتی که سایز گلدان بزرگتر از اندازه مورد نیاز باشد، انرژی گیاه صرف رشد ریشه های گیاه می شود و گلدهی این گیاه به تاخیر می افتد.

چه جنس گلدان برای گیاه بنفشه آفریقایی مناسب است؟

برای گیاه بنفشه آفریقایی گلدان با جنس سفالی و فلزی مناسب نیست به این علت که گلدان سفالی در فصل سرد سال سرما را جذب میکند و گلدان فلزی در فصل گرما ، گرما را جذب میکند. بهترین جنس گلدان برای گیاه بنفشه آفریقایی گلدان فایبرگلاس است که باعث ایجاد تعادل دما در گیاه می شود. شما می توانید گلدان مورد نظر خود را در طرح و رنگ های مختلف از مهیارپلاست تهیه کنید و در اولین فرصت گلدانی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار خوهد گرفت.

گلدان مناسب گیاه بنفشه آفریقایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *